دامنه چیست و انواع دامنه‌ها کدامند؟

5/5 - (4 امتیاز)

دامنه یا اصطلاح انگلیسی آن دامین، از اجزای اصلی هر سایت به شمار می‌رود. در واقع خیلی ساده بخواهم بگویم، دامنه به همان آدرس سایت گفته می‌شود. هر دامین از دو جزء نام و پسوند تشکیل شده. برای نمونه دامین mandegarweb.com را در نظر بگیرید. کلمه mandegarweb همان نام و عبارت com. پسوند این دامنه هستند.

دامین چیست؟

آیا وجود دامنه ضروری است؟

خیر. در واقع اگر شما برای سایت‌تان دامنه‌ای انتخاب نکنید، مجبور می‌شوید برای ورود به آن، از یک آی‌پی که مخصوص سایت شما است استفاده نمایید. این ip رایگان است و در صورت عدم وجود دامنه، از آن برای ورود به سایت استفاده می‌شود. اما سایت‌ها و مدیران آن‌ها اغلب ترجیح می‌دهند از یک دامین اختصاصی برای سایت‌شان استفاده کنند تا هم کاربران را در به خاطرسپاری آدرس سایت‌شان یاری کرده باشند و هم اعتبار و شخصیت به سایت بدهند. بنابراین استفاده از دامنه از نظر فنی ضروری نیست اما از نظر اجتماعی ضروری و به نفع سایت است.

انواع دامنه‌ها کدامند؟

حتما در مواجهه با سایت‌های گوناگون و آدرس‌هایشان، پسوندهای زیادی به چشم‌تان خورده است. معروف‌ترین این پسوندها com, ir ,net و org هستند. هر پسوند نشانگر نوع آن سایت می‌باشد. در واقع از ابتدا هدف از این پسوندهای مختلف‌ تعیین نوع سایت‌ها بود. اما امروزه محدودیتی در انتخاب دامین وجود ندارد. چنانکه دامین com. مخصوص سایت‌های تجاری است اما در حال حاضر انواع مختلف سایت‌ها را می‌بینیم که از این دامین استفاده می‌کنند.

از نظر محدوده جغرافیایی، دامین‌ها را می‌توانیم به دو دسته بین المللی و ملی تقسیم‌بندی کنیم. دامین‌های بین‌المللی در همه کشورهای جهان مشترک هستند و قابل استفاده. اما دامین‌های ملی معمولا تنها در یک کشور خاص قابلیت ثبت داشته و سایت‌های آن کشور از این دامین می‌توانند استفاده کنند. به طور مثال دامین com, org, net دامین‌های بین المللی هستند. اما دامین ir. یک دامین ملی و مخصوص کشور ایران است. کشورهای دیگر نیز دامین‌های ملی مخصوص به خودشان را دارند. مثلا دامین ملی انگلیس uk. است. البته اشتباه نشود، یک وقت فکر نکنید افراد از کشورهای دیگر نمی‌توانند وارد سایت‌هایی با دامین ملی ایران شوند. همه دامین‌ها در همه کشور‌ها قابلیت باز شدن را دارند، هم‌چنین با توجه به قوانین گوناگون کشورها با ارایه‌ی مدارک، میتوان به ثبت برخی از دامنه‌های ملی اقدام نمود.

ثبت دامنه

تقسیم‌بندی پسوند دامین‌ها از نظر عمومی یا اختصاصی بودن

یک سری از دامین‌ها هستند که برای عموم افراد قابل استفاده هستند و ثبت آن‌ها برای همه آزاد است. دامنه‌های com, net و org از این دست هستند. به این نوع دامنه‌ها دامنه‌های عمومی یا gTLD گفته می‌شود.

اما دسته دیگری از دامین‌ها وجود دارند که فقط برای سازمان‌ها و ارگان‌های خاص قابلیت ثبت دارند و استفاده از آنها نیازمند تبعیت از قوانین خاصی است. دامنه‌های biz , .edu , .info , .gov , .int , .pro , aero, .arpa , .coop, .museum از این دست هستند. برای ثبت این دامین‌ها نیاز به ارایه مدارک خاصی است.

به علاوه برای ثبت دامین ir. نیز باید مدارک خودتان را ارایه دهید. البته برای همه افراد قابل ثبت است.

نام دامنه

در یک دامین، پیش از پسوند، نام دامین قرار گرفته است. نامی که برای دامنه‌تان انتخاب می‌کنید باید بین 3 تا 64 حرف داشته باشد. می‌تواند شامل خط فاصله باشد. اما فاصله خالی نمی‌تواند داشته باشد. سعی کنید نامی انتخاب کنید که به راحتی در ذهن ثبت شود. اگر نام دامین مورد نظرتان با پسوند خاصی قبلا ثبت شده می‌توانید از یک پسوند دیگر استفاده کنید.

پیشوند یا ساب دامین

دامنه‌ها در حالت عادی از عبارت www پیش از نام دامین اصلی استفاده می‌کنند. این پیشوند در همه صفحات سایت قابل استفاده است. فرقی هم نمی‌کند این www را وارد کنید یا نکنید. در هر صورت وارد همان سایت خواهید شد. مثلا www.mandegarweb.com با mandegarweb.com هیچ فرقی ندارد و هر دو وارد سایت ماندگار وب می‌شود.

اما یک سری پیشوند هستند که برای بخش‌های خاصی از سایت استفاده می‌شوند. ساختن آنها نیز در اختیار خودتان است. مثلا سایت شما نیاز به یک بخش به عنوان وبلاگ دارد، بدین منظور می‌توانید از پیشوند blog قبل از دامین اصلی استفاده کنید. مثلا blog.yoursite.com یک نمونه است. در این حالت کاربران با وارد کردن این آدرس می‌توانند وارد بخش وبلاگ سایت شما شوند. و در همین حال می‌توانند با وارد کردن عبارت yoursite.com وارد سایت اصلی‌تان بشوند. blog.yoursite.com یک ساب دامین یا زیر دامنه است که در کنار دامین اصلی تان ساخته‌اید. شما می‌توانید به تعداد نا محدود ساب‌دامین ایجاد کنید. هم‌چنین انتخاب پیشوند نیز در اختیار خودتان است.

ساب دامنه چیست؟

چگونه دامین ثبت کنیم؟

برای ثبت دامین مورد نظرتان باید هزینه آن را پرداخت کنید. این هزینه در انواع مختلف دامنه متفاوت است. مثلا دامین com. از دامین ir. گران تر است. البته این گرانی هم بی‌دلیل نیست. دامین دات کام یک دامنه جهانی است و به قول معروف پرستیژ بالاتری نسبت به دامنه دات آی آر دارد. پس از انتخاب نام مورد نظرتان و پسوند دامنه، می‌توانید در یک شرکت ثبت دامنه، آن را خریداری کرده و به سایت‌تان متصل نمایید. شما می‌توانید در بخش جستجوگر دامین هاستینگ ماندگار وب، موجود بودن یا نبودن دامنه مورد نظرتان را بررسی کرده و سپس اقدام به خرید و ثبت آن کنید.

نکات مهم

  • هر دامنه فقط به یک سایت می‌تواند اختصاص داشته باشد.
  • هر سایت می‌تواند چند دامین مختلف داشته باشد.
  • دامین‌ها معمولا به مدت یکساله ثبت می‌شوند. پس از اتمام یک سال، در صورت نیاز، با پرداخت هزینه می‌توانید آن را تمدید کنید. در غیر اینصورت مالکیت آن دامین از شما سلب شده و برای ثبت توسط هر کسی آزاد می‌شود.
  • دامین‌ها قابل انتقال به دیگران هستند.
5/5 - (4 امتیاز)

کانال تلگرام ماندگار وب

دیدگاه خود را بنویسید

ماندگار وب - 1400