چگونه با وردپرس ترم متا (WordPress term meta) کار کنیم؟

5/5 - (3 امتیاز)

در صورتی‌که با مفهوم سیستم‌های مدیریت محتوا آشنایی کاملی داشته باشید و اکنون روی یکی از این سیستم‌های مدیریت محتوا تمرکز داشته باشید، مسلما وارد فاز بعدی و طراحی پوسته و یا خرید و نصب آن شده‌اید در این میان ماندگاروب همانند همیشه در حوزه سیستم مدیریت محتوای وردپرس فعالیت خود را در جهت رشد این سیستم در حوزه فارسی ادامه می‌دهد و مفاهیم آن را برای کاربران روشن‌تر می‌سازد. در صورتی‌که یک طراح و توسعه دهنده وردپرس باشید لازم است با مفاهیم Taxonomy , Category , Tags , WordPress term metadata  آشنا باشید تا بتوانید از امکانات بیشتر وردپرس استفاده کنید.

مفهوم کامل Taxonomies

در وردپرس، مفهوم taxonomies و terms همراه با هم تلفیق شده‌اند. برای درست کارکردن با Meta data، در ابتدا باید درک درستی از Taxonomies داشته باشیم، یعنی باید ارتباط Taxonomies را با Terms به درستی بدانیم.

پس از شناخت Taxonomies به معنای terms می‌پردازیم و اینکه چگونه می‌توانیم با یک Meta data API terms تازه کار کنیم.

Taxonomy چیست؟

Taxonomy در وردپرس این‌گونه تعریف شده است که گروهی از فرآیندها، مکانیسم‌ها (Mechanism) برای تعدادی از پست‌ها (مقاله‌ها یا لینک‌ها)

Taxonomies تنها یک کلمه نیست و در بسیاری از مواقع بسیاری از توسعه دهندگان وب سایت (Web developers) مفهوم Taxonomies و Term را اشتباه دریافت و درک می‌کنند.

به عبارت ساده، Taxonomies روشی برای گروه بندی کردن یک‌سری موارد با یکدیگر می‌باشد.

در وردپرس، دو نوع Taxonomies درنظر گرفته می‌‌شود: برچسب‌ها و دسته‌بندی‌ها (Tags و Categories)

اما یادمان باشد حداقل در مورد وردپرس، Taxonomies می‌تواند به صورت طبقه بندی شده و یا غیرطبقه‌بندی شده باشد. سلسه مراتبی و غیر سلسله مراتبی. (Hierachical or non hierarchical)

برای شفافیت بیشتر این موضوع به نمونه زیر توجه کنید:

هنگامی که  شما در وردپرس، یک دسته‌بندی (category) ایجاد می‌کنید، شما این امکان را دارید تا این دسته‌بندی را به صورت دسته‌ای به بالاترین سطح (Top level) یا به عنوان یک زیر شاخه (Sub category) از یک دسته یا category از پیش درست شده در نظر بگیرید.

به عنوان نمونه، عقاب می‌تواند یک زیر شاخه یا زیرمنو از پرندگان (category) باشد.

اما هنگامی که شما در وردپرس (WordPress) یک برچسب (tag) ایجاد می‌کنید، شما تنها یک کلمه یا یک عبارت درست کرده‌اید که به وسیله آن می‌خواهید مقاله یا بلاگ پست خود را  برچسب بزنید (اصطلاحا Tag کنید) .

این همان تفاوت‌های بین Taxonomies سلسله مراتبی (Hierarchical) و غیر سلسله مراتبی (hierarchical non) است.

در وردپرس، ترم Term به معنای دسته بندی، گروه یا زیر شاخه‌ای از Taxonomy می‌باشد . این در حالی است که خود Taxonomy می‌تواند به یکی از صورت‌های ذکر شده در قبل باشد. به طور کلی، Term یک عنوان دارد، یک توضیح و یک نامک (slug)

برای Taxonomy سلسله مراتبی می‌توان مثل دسته‌ها (category) یک Term اصلی (Parent term ) تعریف نمود.

بنابر تعریف بالا، می‌توان به راحتی ارتباط بین Taxonomies و terms را درک نمود.

اگرچه که در مورد ترم‌ها چند نکته کلیدی و مهم وجود دارد که باید هم‌واره آن‌ها را مد نظر قرار داد. خصوصا اگر می‌خواهید آن‌ها را ایجاد کنید و به صورت برنامه نویسی حرفه‌ای کار را ادامه دهید.

ترم‌ها از سه قسمت تشکیل شده‌اند: Sulg , Title , Description

اگر با taxonomy سلسه مراتبی کار می‌کنید (همان دسته‌بندی‌ها‌) ترم نیز می‌تواند یک Term اصلی داشته باشند (Parent Term) برای شفاف‌سازی بیشتر، Taxonomyنیاز به داشتن اسم و نوع پست دارد. (پستی که به آن مرتبط است).

Taxonomyو Term به گونه‌ای لازم و ملزوم یک‌دیگر هستند این ارتباط مستقیم در دیاگرام زیر به خوبی نمایش داده شده است.

آموزش وردپرس- وردپرس ترم متا

به عنوان نمونه شما ممکن است که یک Category در taxonomy داشته باشید و حداقل باید یک ترم (Term) مرتبط داشته باشید. و به همین دلیل است که وردپرس در حالت پیش‌فرض (Default) به صورت دسته‌بندی نشده (uncategorized) تنظیم شده است.

wordpress category and tags

از طرف دیگر این امکان نیز وجود دارد که یک Tag taxonomy ایجاد کنیم که هیچ تگی را در database نداشته باشد.

تمام این موارد را در برنامه نویسی می‌توان در نظر گرفت و به کاربر، این امکان را داد که موارد گفته شده (Categories and tags) را ایجاد و اضافه نمایند.

حتی به عنوان یک برنامه نویس شما این امکان را در وردپرس خواهید داشت که  Tagو Taxonomiesها را در database ایجاد نمایید و سپس، از اینکه کاربر بخواهد در آن تغییری ایجاد نماید جلوگیری نمایید.

Term meta data چیست؟

بعد از بیان تعریف Taxonomies و Term باید مفهوم واژه Term metadata نیز آشنا شوید که در نسخه 4.4 وردپرس به بعد از آن استفاده می‌شود.

Term metadata شیوه‌ای برای اضافه نمودن اطلاعات در Taxonomy می‌باشد.

Term meta data به شما کمک می‌کند که اطلاعات را در Database دسته‌بندی کنید. این دسته‌بندی اطلاعات در مورد زمانی که term ایجادشده، چه کسی Term را ایجاد نموده، و این‌که چگونه تعدادی از پست‌ها توسط یک ترم مشخص، tag شده‌اند، هستند. حتی این امکان نیز فراهم می‌شود که یک تصویر به یک term مرتبط شود.

از آنجائیکه term meta data سطح دل‌خواهی از اطلاعات را می‌تواند مدیریت و پشتیبانی نماید، امکانات بسیار زیادی را در رابطه با اطلاعات و استفاده از آن در اختیار ما قرار می‌دهد.

اکنون که با مفهوم Taxonomy, Term و term meta data آشنا شدید به راحتی می‌توانید از آن‌ها در کار با سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید.

اگر با Plugin, Theme یا توسعه راه‌کارهای خاص برای مشتریان خود در وردپرس سر و کار دارید، بهتر است که قسمت  Codex را نیز بخوانید.

همچنین با مطالعه‌ی این مقاله در حوزه وردپرس و پوسته وردپرس متوجه مفاهیمی کاربردی خواهید شد.

5/5 - (3 امتیاز)

کانال تلگرام ماندگار وب

ماندگار وب - 1400